...zapraszam do mojej kuchni...

sobota, 17 sierpnia 2013

dom chlebem pachnący

Czy próbowaliście już piec w domu chleb? Ja kilka razy próbowałam piec chleby na drożdżach, ale ich smak mnie nie zadowalał... Natomiast do zakwasu podchodziłam jak do jeża - czytałam wiele przepisów na domowy zakwas i minęło naprawdę sporo czasu zanim odważyłam się zrobić swój własny. Dziś wiem, że nie jest to wcale skomplikowane i pomimo tego, że na zrobienie chleba na zakwasie trzeba poświęcić sporo czasu, to WARTO :)

Zakwas zrobiłam według przepisu z mojewypieki.com: przepis na zakwas żytni

Zapraszam na DOMOWY CHLEB Z SAN FRANCISCO (lekko zmodyfikowany przeze mnie Przepis Liski z forum cincin.cc)

Skąd taka nazwa? Podobno San Francisco było znane z zakwasu na ten chleb. Mimo nazwy chlebek smakuje jak najprawdziwszy polski, wiejski chleb! Polecam!


Składniki:
- 2 łyżeczki suszonych drożdży
- 200 g mąki pszennej razowej (ja użyłam mąki żytniej pełnoziarnistej)
- 400 g mąki pszennej białej
- 1/2 łyżki cukru
- 2 łyżki octu balsamicznego
- 1 i 1/4 łyżeczki soli (ja wolę bardziej słone chleby i dodałam płaską łyżkę soli)
- 250 g zakwasu żytniego lub pszennego (u mnie żytni)
- 375 ml wody

Drożdże i cukier rozpuścić w wodzie i odstawić na 15 minut.
Następnie dodać do mieszaniny 375 g mąki białej, zakwas, sól i ocet. Wymieszać, przykryć i odstawić do czasu aż podwoi swoją objętość.
Po tym czasie dodać pozostałą mąkę i zagnieść ciasto.
W tym momencie ciasto można włożyć do keksówki i odstawić do wyrośnięcia.
Ja natomiast uformowałam z ciasta kulę, odłożyłam na około dwie godziny i w tym czasie złożyłam chleb trzy razy (jak na tym filmie). Potem włożyłam chleb do koszyka, przykryłam ściereczką i pozwoliłam mu wyrosnąć.
Piekarnik nastawić na temp. 230 st. Kiedy się nagrzeje, chleb szybkim ruchem przełożyć na wysmarowaną masłem i wysypaną mąka blachę (z wyposażenia piekarnika), wstawić do piekarnika i piec 10 minut.
Następnie zmniejszyć temp. do 200 st C i piec kolejne 35 min.
Gotowy chleb powinien po uderzeniu od spodu wydać głuchy dźwięk - w razie potrzeby można przetrzymać go w piekarniku dłużej.
Chleb jest najlepszy jeszcze ciepły z grubą warstwą masła - ma mocno chrupiącą skórkę i wnętrze lekko kleiste, słodkawe. Zachowuje jednak świeżość przez wiele dni - wystarczy owinąć go ściereczką.

SMACZNEGO :)


0 komentarze:

Prześlij komentarz