...zapraszam do mojej kuchni...

czwartek, 31 października 2013

Tatterowiec - najlepszy, pełnoziarnisty chleb na zakwasie

Tatterowiec pochodzący z Piekarni Tatter - cudowny, lekko wilgotny, odpowiednio słony... Po prostu najlepszy, pełnoziarnisty chleb na zakwasie! :)

TATTEROWIEC
Składniki:
- 400 g zakwasu żytniego
- 150 ml wody w temp. pokojowej
- 400 g mąki chlebowej (oryginalnie w przepisie 100 g mąki żytniej i 300 g mąki pszennej, u mnie 400 g mąki pełnoziarnistej Lubella 3 ziarna)
- 1 łyżka soli
- 0,5 łyżeczki cukru (oryginalnie w przepisie cukier demerara, u mnie cukier biały, można też zamienić na miód)
- 0,5 - 1 łyżeczki drożdży jeśli nie jesteśmy pewni swojego zakwasu (dodałam 0,5 łyżeczki)



Przygotowanie:
Wszystkie składniki na ciasto wymieszać łyżką. Przykryć ściereczką i pozostawić w cieple na około 1 godzinę. Po tym czasie ciasto wymieszać, wyrobić krótko i przełożyć do formy (keksówki) wysmarowanej masłem i wysypane otrębami. Wierzch posmarować oliwą. Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia. Ciasto ma podwoić swoją objętość (u mnie wyrastało 6 godzin).
Formę z ciastem wstawić do zimnego piekarnika. Nastawić temperaturę 200 stopni i piec przez godzinę lub dłużej (chleb postukany od spodu ma wydawać głuchy dźwięk). Gdy piekarnik się rozgrzeje kilkukrotnie spryskać jego wnętrze wodą (wytworzy się para i dzięki niej skórka chleba będzie bardziej chrupiąca). Studzić na kratce.

SMACZNEGO :)

1 komentarze:

Julia pisze...

wygląda pysznie!

Prześlij komentarz