...zapraszam do mojej kuchni...

wtorek, 29 października 2013

Mieszany chleb na zakwasie z czarnuszką

Przepis na ten chleb pochodzi z Pracowni Wypieków i jest to podobno najłatwiejszy chleb żytni. Faktycznie - robi się go bardzo łatwo, wystarczy tylko wymieszać wszystkie składniki i... czekać :) To czekanie jest (tak jak i w przypadku innych chlebów na zakwasie) najtrudniejsze... Oryginalnie w przepisie używana jest wyłącznie mąka żytnia, ja użyłam mąki żytniej do zakwasu oraz zaczynu, natomiast do ciasta właściwego wsypałam mąkę pszenną. Przyznaję się bez bicia, że kiepsko wymieszałam składniki (na początku łyżką, potem odrobinę rękami) - widać to w przekroju chleba, który ma... łatki ;) Nie mniej chleb jest smaczny i bardzo polecam go do zrobienia!

MIESZANY CHLEB NA ZAKWASIE Z CZARNUSZKĄ
dzień wcześniej - zaczyn:
- 1 łyżka zakwasu żytniego
- 150 ml wody w temp. pokojowej
- 150 g mąki żytniej chlebowej

ciasto właściwe:
- cały zaczyn
- 380 g mąki pszennej chlebowej
- 1,5 łyżeczki soli
- 0,5 łyżeczki drożdży instant (można pominąć, gdy nasz zakwas jest mocny)
- 200 ml wody w temp. pokojowej
- czarnuszka


Przygotowanie:
Dzień przed planowanym pieczeniem chleba robimy zaczyn - mieszamy łyżką: zakwas, wodę i mąkę. Zaczyn będzie bardzo gęsty. Tak przygotowaną mieszaninę przykrywamy folią spożywczą i odstawiamy na 12-18 godzin.
Po upływie tego czasu możemy zabrać się do pieczenia chleba.
Przygotowujemy ciasto właściwe - mieszamy cały zaczyn z resztą składników ciasta. Ciasto przekładamy do keksówki (26x30cm) i posypujemy czarnuszką lub formujemy w kulę i wkładamy do koszyka wysypanego mąką i ziarnami czarnuszki. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia (2-6h, u mnie około 4h).
Chleb przekładamy na blachę wysmarowaną masłem i wysypaną mąkę (jeśli wyrastał w koszyku) lub wstawiamy w keksówce do zimnego piekarnika. Przez 30 min. chleb pieczemy w temperaturze 230 stopni, następne 30 min. w zmniejszonej temperaturze: 210 stopni.



SMACZNEGO! :)

6 komentarze:

Anonimowy pisze...

miałam okazję go posmakować .... pychotka .....

Jedzenie pisze...

Widzę, że często testujesz różne sposoby robienia chlebków :) Fajnie!

Krystyna Christa pisze...

Wreszcie mam nasiona czarnuszki i skopiowałam Twój przepis bo widzę, że prosty, smaczny i łatwy.
Jedno ale ... dlaczego ciasto które wyrasta w keksówce wstawić do zimnego piekarnika a to co w koszyku rosło od razu do nagrzanego ?

Z pasją w kuchni pisze...

Oba wstawiamy do zimnego piekarnika :) Ten, który wyrastał w koszyku przekładamy na blachę, a ten który wyrastał w keksówce zostawiamy w tej formie i wkładamy do piekarnika. Pozdrawiam!

Krystyna Christa pisze...

Widać źle zrozumiałam , dziękuję .

Z pasją w kuchni pisze...

proszę bardzo :) jak zrobisz to koniecznie daj znać jak smakował :)

Prześlij komentarz